Recenze hry: Chaser

Recenzováno: 3. červen 2007
Vydavatel: Cauldron
Rok vydání: 2003
Recenzent: Cybermage
Platforma: PC
HW požadavky: CPU 650MHz, 128 MB RAM, 32MB grafická karta, Windows 98/Me/2000/XP

Celkový
verdikt

80 %

Grafika:
60 %
Zvuk:
80 %
Hratelnost:
80 %

Váš
verdikt

-

počet hodnocení
0

Píše se první polovina 21. století. V roce 2036 je založeno konsorcium Marscorp, které si následně vytyčí nelehký úkol terraformovat Mars. Po šesti letech se do čela konsorcia  dostává průmyslník Samuel Longwood, který přetvoří Marscorp na společnost plně sloužící jeho mocenským ambicím. Tvrdě potlačí jakékoli snahy o politickou nezávislost Marsu. Původní masivní hnutí za nezávislost Marsu se díky jeho tvrdým represím stane malou partizánskou organizací, která využívá systému oddělených buněk a tajných schránek, aby zabránila odhalení Longwoodovou tajnou policií. Longwood vystupňuje represe a tak se velitel separatistů, bývalý universitní profesor Graham Castor, rozhodne pro změnu taktiky a sáhne k ozbrojenému boji proti konsorciu. V této situaci posílá Země na Mars svého agenta Scotta Stonea, aby pomohl Longwoodovi jednou provždy zlikvidovat separatisty. V boji proti Stoneovi stojí na straně Castorovy organizace také jistý John Chaser…

Chaser je FPS vyrobená slovenskou firmou Cauldron (Quadrax, Spellcross, Battle Isle: Andosia War, Conan, Knights of the Temple 2, Gene Troopers, Civil War) v roce 2003.
Probouzíte se na palubě vesmírné stanice Majestic s totální amnézií. Do místnosti vtrhnou ozbrojenci, kteří zlikvidují civilní osazenstvo stanice, zatímco Vám se podaří uprchnout. Vaším prvním úkolem je dostat se ze stanice Majestic zpátky na zem a zjistit, kdo jste a odkud a kam kráčíte. Kromě vesmírné stanice se podíváte na předměstí, ovládaná soupeřícími gangy, do továren, skladišť, známé čtvrti Little Tokio, přístavu, gulagu, kosmodromu a nakonec pochopitelně na Mars. Jedna z předností Chasera spočívá v neuvěřitelné různorodosti prostředí (autoři šli dokonce tak daleko, že hlavní hrdina změní několikrát za hru i oděv) a úkolů. Útěk beze zbraně, jedna zajímavá špionážní mise, ochrana nákladního automobilu, jištění spolubojovníků sniperkou, miniponorka, jízda na obrněném vlaku, obrana základny v exoskeletonu atd. Kromě toho, že máte k dispozici kolem dvaceti různých zbraní - reálných či futuristických (nepoužitelný nůž, několik druhů pistolí, samopalů a útočných pušek, brokovnici, několik typů sniperek, granátomet, raketomet a neodmyslitelné granáty), disponuje hlavní hrdina také tzv. Adrenalin modem, který zahalí obraz do narudlého oparu a zpomalí čas. Adrenalin se dobíjí automaticky, rozhodně se ale nedá použít u každé přestřelky, každopádně se jedná o velmi efektní a hlavně efektivní zpestření přestřelek. Chaser je určitě jedna z nejdelších FPS, co jsem zatím hrál, rozhodně se nejedná o záležitost na jedno nebo dvě odpoledne. Nepřátelé jsou stejně jako prostředí velmi rozmanití. Budete bojovat proti vojákům ve speciálních skafandrech, členům znepřátelených gangů, kybernetickým ninjům, ruským speciálním jednotkám (pokřikují na Vás rusky, což dělá s atmosférou divy), vojenským jednotkám chránícím kosmodrom na Marsu, vojákům ve speciálním brnění nebo exoskeletonu. Občas také potkáte nějakého bosse (a nemusí jít zrovna o konec levelu).

Chaser samozřejmě není bez chyb. Nejvíce Vám asi bude vadit těžká naskriptovanost celé hry. Nepřátelé totiž nejsou v úrovních rozmístěni od začátku, ale postupně se objevují. Na některých místech to autoři lehce neukočírovali, protože přejdete imaginární čáru, „ze vzduchu“ se zhmotní tři chlapíci a začnou do Vás pálit o sto sedm. Na některých místech se Vám podaří některý skript s objevením nepřítele spustit znovu, což také nepotěší. Dalším příkladem je gulag, kde jsem osvobodil vězně, který zaběhl za roh a najednou zemřel, ačkoliv nebyl nikde kolem nikdo, kdo by ho mohl zastřelit. Málem jsem dostal infarkt. V samotných přestřelkách jsou sice nepřátelé docela zdatní, ale někdy vystrkují skripty růžky i tak. Při průchodu dveřmi jsou na Vás nepřátelé připraveni a zasáhnou Vás i po desátém opakování (přičemž vám uberou vždy stejný počet zdraví). Tyto situace sice nejsou zdaleka pravidlem a dobrým řešením je Adrenalin mod, ale raději bych se bez nich obešel. Obranu nákladního auta bych také vypustil, protože když se na Vás potřetí ženou identické hordy nepřátel, tak máte po legraci. Misi s miniponorkou si autoři mohli odpustit celou, protože je nepřehledná a samotná ponorka se velice špatně ovládá, díky čemuž je celá mise poměrně frustrující.

Hru pohání engine vlastní výroby (CloakNT), který byl později použit také u hry Gene Troopers. 
Grafika je lehce rozporuplná, hra je stará už čtyři roky a již v době vydání sklidili autoři mírnou kritiku za celkovou hranatost enginu. Engine nicméně podporuje rozlišení až 1280x1024, anizotropní filtrování 16x a antialiasing (nastavitelný editací *.cfg, v samotné hře nastavit nejde, ledaže by se nastavoval automaticky spolu s jinou volbou nastavení grafiky) a nějaké větší hranatosti si u nepřátel v brnění a exoskeletonech opravdu nevšimnete. Animace nepřátel působí lehce prkenným dojmem, což zjistíte především při použití Adrenalin modu. Co se na druhou stranu grafice nedá upřít je styl (autoři se také pochlapili s velmi pěknými černobílými loading obrazovkami), který spolu se zvláštním hudebním doprovodem vyrábí naprosto neuvěřitelnou atmosféru. Až se budete potulovat po rozbořeném kosmodromu, který je z hlediska designu mistrovské dílo, tak rozhodně nebudete přemýšlet nad dynamickým stínováním (které Chaser samozřejmě také umí). Atmosféru hlavně zpočátku zahušťují flashbacky, když se hlavnímu hrdinovi pomalu vrací paměť. Příběh, ze kterého bych nerad prozrazoval víc, je neuvěřitelně zamotaný, nevíte kdo jste a komu můžete věřit. Chaser má navíc na standardy FPS stříleček naprosto nezvyklý závěr, který Vás přinutí přemýšlet ještě po skončení titulků. Mne příběh spolu s atmosférou docela učaroval, takže jsem si Chasera střihnul hned 5x od začátku až do konce.

Poslední patch, který na Chasera vyšel je 1.50, který obsahuje všechny předchozí opravy. Po jeho aplikaci jsem se nesetkal s nějakým větším počtem chyb technického rázu ani s padáním hry, velice zřídka se mi stalo, že jsem propadl texturou mimo mapu, ale nešlo o nic častého.
Hardwarové nároky jsou dnes opravdu mírné, na podprůměrném stroji dnes Chasera spustíte bez problémů s plně zapnutými detaily, filtrováním i antializingem. Chaser rovněž obsahuje multiplayer, ovšem přiznávám bez mučení, nezkoušel jsem. Podle mě se jedná díky silnému příběhu o primárně singleplayer titul.

Podtrženo sečteno, jeden z nejlepších příběhů ve FPS, velice silná atmosféra s perfektním závěrem, úctyhodná délka a rozmanitost prostředí, zbraní a nepřátel (a oděvů), dvě dost frustrující mise a místy nezvládnuté skriptování ve výsledku vede k celkovému hodnocení 80%.







Vaše hodnocení:

Přidejte své hodnocení této hry >>