Recenze hry: F.E.A.R.: Perseus Mandate
Vydavatel: Sierra
Rok vydání: 2007
Recenzent: Cybermage
Platforma: PC
HW požadavky: CPU 1,7 GHz, 512MB RAM, 128MB grafická karta, Windows 2000/XP/Vista
Celkový
verdikt
Váš
verdikt
0
Hra F.E.A.R. z dílny Sierry z roku 2005 byla skvělá záležitost s vynikající atmosférou, grafikou a umělou inteligencí, které lze vytknout snad jen neuvěřitelně se opakující prostředí. Díky celosvětovému úspěchu Sierra pověřila vývojáře z Timegate Studios vývojem dvou datadisků, Extraction Point, který ke spuštění potřebuje původní F.E.A.R. a Perseus Mandate, který je samostatně spustitelný. Zatímco Extraction Point navazuje na konec původní hry, Perseus Mandate běží paralelně s ní. Stáváte se členem malé jednotky, která je vyslaná souběžně s původním F.E.A.R. týmem do výzkumného komplexu Armacham a vaším úkolem bude nalezení materiálů o Almě a Paxtonovi Fettelovi. Alma je malá „nevinná“ holčička (pravděpodobně inspirovaná hlavní hrdinkou hororu Kruh), která umí telepaticky ovládat vojáky v rámci výzkumného projektu klonů, který v Armachamu běžel. Paxton Fettel je pro změnu hlavním velitelem těchto klonů. Oba jsou navíc spříznění s hlavním hrdinou původního F.E.A.R.u.
K dispozici máte téměř stejný arsenál, jako v předchozích dvou dílech (pistoli, případně dvojici pistolí, brokovnici, poloautomat, několik druhů útočných pušek, hřebíkomet, rotační kulomet a raketomet), k nim přibyly dva nové kousky - granátomet a jeden typ útočné pušky.
Nepřátelé jsou sice vesměs stejní (přibyli celkem čtyři), ale vyzdvihl bych určitě dva z nich. V prvé řadě někoho konečně napadlo, že známá schopnost zpomalovat čas, která vám tak usnadňovala život v původní hře a prvním datadisku, by se také hodila druhé straně. A tak proti vám nastoupí velice tuhý nepřítel, který je schopný zpomalit čas vám, zatímco on sám se pohybuje rychleji. Jeho schopnost můžete neutralizovat tím, že využijete téže schopnosti sami, čímž se účinky navzájem zruší a oba se budete pohybovat normální rychlostí. Dále také disponuje granáty, které neváhá házet klidně dva najednou, a vydrží o něco víc, spíš tedy o dost víc, než ostatní řadový nepřátelé. Když jsou v místnosti tihle krasavci tři, máte o zábavu postaráno. Druhý typ nepřítele, který je docela nadstandard, je spíše takový hororový. Číhá pod zemí, na místě, které se dá poznat podle toho, že je ožehlé a stoupá z něj kouř. Zkuste si toho ale všimnout… Když nad ním přejdete, začne Vás stahovat dolů a pokouší se Vás spořádat. Pokud se vám ho nepodaří hodně rychle zpacifikovat, můžete rovnou loadovat poslední uloženou pozici. Poměrně vydařený je také jeden boss, kterého bude konfrontovat po velmi nápadité scéně se spouštějícím se neprůstřelným sklem. Víc neprozradím, abych vás nepřipravil o trochu překvapení. Na druhou stranu, ony nápadité „bubu“ efekty, které byly v původní hře neotřelé a nové, dneska asi nikoho moc nepřekvapí, lekl jsem se možná jednou za celou dobu. Problém nespočívá v tom, že by je autoři nenaprogramovali dobře, ale všechno tady už jaksi bylo, což platí především pro ty, co již mají za sebou původní F.E.A.R. a Extraction Point.
Většina prostředí, které bylo v původní hře kritizováno, doznalo vylepšení už v prvním datadisku. V Perseus Mandate se autoři také snažili, ať už se jedná o zbořené domy, kanalizaci a tunely, které Vám možná připomenou stylově Condemned, nebo oblasti vykopávek, nádraží či hypermoderní prostory s výkonnými servery. Problém je ovšem v tom, že engine F.E.A.R. mezitím extrémně rychle zastaral, což je vidět zejména v počátečních misích, plných nevzhledných pravoúhlých kusů betonu. V pozdějších fázích hry se situace vylepší, ale na dnešní dobu by to chtělo už pořádnou změnu. Po dvou letech, které uplynuly od vydání původní hry se už prostě o žádnou grafickou perlu nejedná. Samotný engine totiž nedoznal naprosto žádných změn, nepřibyla ani žádná další volba v nastavení grafiky, fyziky a zvuku.
Stěžejní je v případě F.E.A.R.: Perseus Mandate to, jestli chcete potřetí hrát prakticky totéž, jenom s jiným hlavním hrdinou a pár novými kousky, co se zbraní a nepřátel týče. Fanoušci původní hry, ke kterým se přes její repetetivní prostředí hlásím, možná řeknou „ano“. Herní mechanismy, které fungovali tehdy, fungují v nezměněné podobě nadále a nepřátelé vám umí zatopit možná více než dříve. Jestli ovšem hledáte něco nového, ať už ze světa F.E.A.R. nebo zcela nového, tak jste tu na špatné adrese. Hra má na datadisk poměrně solidní délku, které dnes nedosahují kolikrát ani úplně nové akce, a já jsem se celou dobu bavil, asi více než v případě prvního datadisku. Přes to přese všechno se jedná o notně provařený obsah. Takže je to na vás.