Recenze hry: Far Cry
Vydavatel: Crytek
Rok vydání: 2004
Recenzent: Cybermage
Platforma: PC
HW požadavky: CPU 1GHz, 256 MB RAM, 64MB grafická karta, Windows 98/2000/XP
Celkový
verdikt
Váš
verdikt
0
Far Cry je klasická FPS střílečka (a prozradím to hned z úvodu) dovedená téměř k dokonalosti. Má ji na svědomí německé studio Crytek, které na ní pracovalo od chvíle svého založení v roce 1999. Far Cry spatřila světlo světa po pěti letech vývoje a okamžitě se stala hitem.
Bílá plachetnice pluje oceánem na dohled tichomořského ostrova, o který sváděli ve druhé světové válce líté boje japonští a američtí vojáci. Na její palubě se nacházejí dva pasažéři. První je kapitán lodi Jack Carver, bývalý voják, ze kterého jeho minulost přímo sálá. Druhým pasažérem je pohledná novinářka jménem Valerie, která si chce prohlédnout a vyfotografovat stará japonská opevnění. Valerie odplouvá na vodním skútru na ostrov. Z ničeho nic dostává loď zásah z raketometu a Jack je tlakovou vlnou vržen do vody.
Poté, co si Jack dá nucený plavecký dýchánek k ostrovu, ujmete se jeho role. Začínáte v jeskyních, kam Jack doplaval. Záhy jste kontaktováni Harlanem Doylem, jedním z obyvatel ostrova, se kterým budete po zbytek vaší ostrovní odysei v kontaktu. Brzy se dozvídáte, že ostrov využívá již několik let doktor Krieger ke svému kontroverznímu projektu, který má za cíl stvořit pomocí genetických manipulací dokonalého vojáka. Vaším prvním úkolem teď bude najít Valerii...
V průběhu hry budete nejčastěji procházet samotný povrch rozlehlého ostrova nebo se budete pohybovat po vodě od jednoho ostrůvku ke druhému, ale podíváte se také na vysloužilou válečnou loď, do rozličných vojenských základen, podzemních laboratoří, továren, elektráren, budete bojovat na obří přehradě, v přístavu nebo na dřevěných můstcích a mostech vysoko nad zemí. Mise v exteriérech se od interiérových misí liší zejména tím, že vám nikdo nenalinkuje postup, jako tomu často bývá ve FPS střílečkách zvykem. Máte sice za úkol se dostat z místa A na místo B, ale z které strany obejdete ostrov, jestli polovinu nepřátel postřílíte nebo se kolem nich jen proplížíte či je úplně obejdete, případně jestli někde ukradnete vozidlo nebo člun, to je jenom na vás. Mise v interiérech jsou sice nalinkované víc, ale pořád máte díky tomu, že jsou místnosti často propojené více chodbami či ventilačními šachtami, spoustu prostoru pro taktizování a vlastní řešení. Neuvěřitelná nelinearita je jedna ze dvou největších předností Far Cry, protože hru můžete hrát pětkrát a pokaždé jinak.
Vaši nepřátelé jsou zprvu žoldáci doktora Kriegera, kteří disponují pistolemi Jungle Falcon (klon pistole Desert Eagle), klasickými samopaly MP5, útočnými puškami M4 nebo sniperkami AW50. Už v prvním levelu vás mohou ovšem překvapit útokem pomocí ozbrojených člunů, buginami nebo terénními Humvee (vojenská verze známého Hummeru). V pozdějších úrovních budete bojovat proti technikům, vědcům, vojákům s raketomety či nejmodernějšími útočnými puškami OICW, speciálním jednotkám se štíty a v neposlední řadě proti nepovedeným genetickým experimentům - proti mutantům. Vojáci disponují úžasnou umělou inteligencí, o to lepší, že jsou schopni koordinovaných útoků na velkém prostranství. Klidně vás také přejedou autem, pokud zabijete osádku člunu, tak ho začne používat další voják. Pokud budete ostřelovat jejich tábor ze vzdálenosti sniperkou zavolají si na pomoc vrtulník. Umělá inteligence nepřátel ve Far Cry ještě dnes patří k naprosté špičce a je to druhá obrovská přednost Far Cry, protože z faktu, že nepřátelé pokaždé provedou něco jiného opět vyplývá neuvěřitelná variabilita hry. Mutanti jsou kapitola sama pro sebe, někteří nahrazují inteligenci reflexy, jiní neuvěřitelnou tuhostí. Jsou zde také neviditelní mutanti s MP5 s tlumičem. Ti sice mnoho nevydrží, ale potrápit dokážou víc než dost. Souboje s několika bossy jsou nakonec třešnička na dortu.
Váš arzenál čítá krom výše zmiňovaných zbraní (Jungle Falcon, MP5, M4, AW50, OICW a raketomet) také brokovnici JackHammer (v interiérech naprosto úžasná), poloautomatickou pušku P90, útočnou pušku AG36, kulomet M249 SAW a také nepoužitelnou mačetu. Dále disponujete třemi druhy granátů - frag (tříštivý), flash (oslepující), smoke (kouřový) a nekonečnou zásobou kamenů, které slouží k odlákání nepřátel (umělá inteligence reaguje rozumně i na hluk). Zároveň jste schopni unést jen čtyři zbraně a musíte si tedy dát pozor i na typ nábojů, které k nim budete potřebovat. Některé náboje jsou společné pro více typů zbraní a nemá tedy valný význam nosit 2 zbraně se stejnou municí. Na druhou stranu můžete zbraně zkombinovat úplně libovolně, klidně dvě útočné pušky, raketomet a sniperku. Můžete použít také zbraně z vozidel a člunů (kulomety a raketomety) nebo statické rotační kulomety. Vozidel je zde také celá řada - neozbrojené rogalo a nákladní automobil, již zmiňovaná bugina s kulometem, Humvee a člun s kulometem a raketometem. Vrtulník je jediný dopravní prostředek, který mohou použít jen nepřátelé. Krom ukazatelů zdraví a brnění máte také ukazatel staminy, které se vyčerpává během a potápěním. Před potápěním a při střílení sniperkou můžete na chvíli zadržet dech, Jack následně vydrží plavat déle a při střelbě bude na chvilku mířit přesněji.
Ostrov jako celek je experiment, takže všichni zdejší obyvatelé jsou vybavení čipem, který detekuje GPS, což vám dává výhodu je pomocí dalekohledu odhalit, takže se vám na radaru zaznačí jejich pozice. V přestřelkách ale stejně nebudete mít moc času na použití dalekohledu. V některých misích máte k dispozici i speciální brýle, díky jednomu jejich módu jste schopni zpozorovat normálně neviditelné mutanty.
Far Cry samozřejmě není dokonalý. Některým lidem nesedne přítomnost mutantů, protože se hra první čtyři mise tváří dost realisticky a bojujete výhradně proti lidem a v dalších misích je místy víc mutantů, než by bylo zdrávo. I ti nejprimitivnější z nich jsou schopní vás na vyšší obtížnosti zabít na dvě rány a skáčou někdy i na vzdálenost několika metrů. Obrovští mutanti s raketomety dokáží v úzké chodbě nadělat také pěknou paseku. Druhou spornou vlastností je ve Far Cry systém checkpointů, který nahrazuje klasické neomezené ukládání. Checkpointy jsou sice většinou nastavené rozumně, ale někdy můžete díky otevřenosti hry minout i dva za sebou. Na těch místech, kde checkpointy rozumně rozmístěny nejsou, byste někdy autory nejraději pověsili za uši do průvanu, protože pokud zemřete, začínáte znovu hóóódně daleko od místa skonu. Celou tuto patálii naštěstí řeší konzolový příkaz, díky kterému je možné vytvořit save kdykoli a kdekoli.
Hru pohání engine vlastní výroby (Cry Engine), jeho druhá generace je nyní použita ve vyvíjené a velmi sledované hře Crysis. Graficky neměl Far Cry přibližně rok po vydání konkurenci a ještě dnes vypadá velice pěkně. Je možné nastavit až 4x antialiazing a 8x anizotropní filtrování. V době vydání zejména pro antialiazing nikdo z hráčů neměl doma dostatečně výkonný stroj, dnes rozjedete Far Cry s vysokými detaily na průměrném stroji. Dnes existuje patch (opravný soubor), díky kterému můžete do hry přidat HDR efekty. Cry Engine byl tuším vůbec první engine, který tohle uměl.
Hudební složka je velice podařená, nejsilnější motiv hraje v hlavním menu. Zvuky perfektně dokreslují atmosféru. Na staré válečné lodi krásně skřípějí dveře, na otevřené vodní hladině se zvuky rozléhají do dálky. Zbraně znějí přesně tak, jak mají. Jack Carver je namluvený úplně parádně a jeho slovní přestřelky s Doylem výborně odlehčují atmosféru, u pár hlášek jsem se dost válel smíchy. Pozor ale na dabing české verze, neměl jsem tu čest si ho poslechnout, ale údajně není moc o co stát, raději bych vám doporučil anglický originál.
Poslední existující patch je 1.4, dokonce existuje i speciální patch pro 64 bitové procesory. Ani bez posledního patche jsem se nesetkal s velkými problémy technického rázu. Mimochodem je všeobecně známo, že patche radikálně snižují obtížnost hry.
Far Cry také disponuje vydařeným multiplayerem s rozličnými povoláními, který jsem bohužel neměl možnost otestovat, ale komunitou je všeobecně velmi oblíbený.
Hrál jsem už hodně FPS, ale Far Cry je spolu s Riddickem naprostá špička. Délka hry je úplně akorát, sem tam přijde i nějaký dějový zvrat. Far Cry také výborně balancuje mezi taktikou (omezený počet zbraní, neprůstřelné vesty, koordinované útoky) a akcí (vozidla, stacionární střílny, skok do vody a útěk). Díky neuvěřitelné volnosti a bezkonkurenční umělé inteligenci je parádní si ho zahrát klidně i na popáté, protože se vždycky stane něco nového. Tím je Far Cry mezi FPS opravdu unikátní.