Recenze hry: Star Wars: Republic Commando
Vydavatel: LucasArts
Rok vydání: 2005
Recenzent: Zalost
Platforma: PC
HW požadavky: CPU 1GHz, 256 MB RAM, 64MB grafická karta s podporou Vertex Shader a Pixel Shader, Windows 98SE/ME/2000/XP
Celkový
verdikt
Váš
verdikt
0
Příznivci dnes už šestidílné filmové série Hvězdných válek většinou z novější, prequelové, trilogie moc nadšeni nejsou. Přesto nesporně (díky její novosti) právě z ní pochází většina současných počítačových her podle páně Lucasova opusu. Republic Commando (dále pro úsporu jen SWRC) je střílečkou z vlastních očí s taktickými prvky portovanou z X-Boxu. Když jsem rovnou na úvod prozradil, že jde o konzolovou konverzi, spoustě hráčů asi přeběhl mráz po zádech - dobře víme, jak tyhle konverze většinou končí z hlediska optimalizace pro PC. Proto musím hned z počátku prozradit, že jde o konverzi optimalizovanou natolik dobře, že její konzolovost poznáte jen podle systému ukládání hry, který funguje na základě známého systému checkpointů.
Ve SWRC se ocitáte v roli klonového vojáka, člena známé to armády, ze které později vznikli legendární Stormtroopeři. Hráče ovšem nemůžete jen tak postavit do role běžného vojáka, musí být přece hrdina. Proto jste velitelem elitního čtyřčlenného komanda, vysílaného na extra obtížné a extra důležité mise. Fakt, že jste velitel, a že máte své tři parťáky (specialistu na výbušniny, specialistu na počítače a specialistu na těžké zbraně), každého se svou vlastní osobností, dodává jistý pocit individuality postav, což je věc v armádě klonů samozřejmě jinak nevídaná. Parťáci nešetří vtipnými a cynickými hláškami, často si neodpustí i nějakou poznámku na vaše velitelské schopnosti. Jakožto velitel týmu totiž právě vy určujete, co se bude dít. Spolubojovníci mají sice slušnou AI, která jim umožňuje se rozprostřít do rozumných bojových pozic a nežene je tupě vpřed vstříc přesile, přesto můžete pomocí intuitivního ovládání udělovat rozkazy. Kromě standardních příkazů pro útok, rozptyl, návrat nebo soustředěnou palbu na jednoho protivníka, můžete na konkrétních pozicích poslat parťáka do kryté palebné pozice nebo do výhodného místa pro použití granátů. Celé uživatelské rozhraní je velice příjemné, je vytvořeno jako hledí vaší přilby, která vám projektuje ikonky na interaktivních místech. A pokud náhodou zabijete nějakého protivníka v takové blízkosti, že vám krev potřísní hledí, efektní laserový stěrač vám ho zase vyčistí.
Hra je rozdělená do tří kampaní. Nejdříve se podíváte na pouštní planetu Geonosis, známé to místo prvního nasazení armády klonů, které jste mohli vidět ve filmové Epizodě 2. Poté, co zde splníte svou misi, budete vysláni na ztracený vesmírný křižník Republiky, který se náhle, opuštěný, objevil na kraji planetárního systému. Tato epizoda má ze začátku velmi působivou atmosféru, takřka hororovou. Ale přece jen hrajeme střílečku, takže bude tajemství křižníku brzy odhaleno a vypukne bitva, kde na jedné straně stojíte vy a na druhé křižník plný nepřátel. Chrabří hrdinové ale jen tak neumírají, pokud nechce scénárista překvapit nečekaným dějovým zvratem, a tak se ve třetí misi podíváme i na planetu Kashyyyk, domovský svět oblíbených chlupatých Wookiů. Vašimi nepřáteli po celou hru budou hmyzoidní Geonosiané, kteří se svou schopností létání a silnými útoky na blízko neztrácí nic na nebezpečnosti ani v pozdějších fázích hry. Nejčastěji viděnými protivníky budou však známí droidové Obchodní federace, ať už jako standardní pěšáci, silní Destroyer droidi nebo nebezpečné zaštítované Droideky. Tímto výčet protivníků nekončí, ale nechme vám i nějaká překvapení. Ve vašem arzenálu bude kromě několika druhů granátů jen vaše univerzální zbraň, která může podle nastavení sloužit jako útočná puška, ostřelovačská puška nebo i raketomet. Unesete ovšem ještě jednu zbraň, kterou si můžete vzít od poražených nepřátel. Může to být cokoliv, co proti vám protivníci použijí, jen je někdy trochu potíž do těchto zbraní najít dostatečné množství střeliva. Na extra tuhých místech vám autoři hry navíc přichystali stacionární střílny, které vám s redukcí nepřátelských mas zajisté výrazně pomohou.
Veškerou akci budete podnikat ve velice pěkné grafice, která je rozhodně velmi působivá, docela s podivem vezmu-li v potaz, že jde o konverzi. S rozmanitostí prostředí je to už trošku horší, přece jen se dostanete jen na tři místa. Přesto v rámci tohoto omezeného prostoru autoři zvládli, co se dalo.
Nebyly by to Hvězdné války, kdyby nezazněly i některé z legendárních hudebních motivů série. Pokud jste příznivci těchto melodií, rozhodně vás hudba nezklame, některé skladby mají navíc působivý orchestrální nádech. Celkově působí SWRC jako velmi profesionálně vyvedená střílečka a celá hra působí jako přesně namíchaný a dávkovaný koktejl. Trpí obligátním neduhem dnešní generace her a tím je ne zrovna úžasná délka, i když v porovnání s některými jinými tituly jde pořád o solidní nadprůměr. Mimochodem, je velmi osvěžující zahrát si hru z prostředí Hvězdných válek, kde není ani jednou tasen světelný meč. Vyzkoušejte si roli klonového vojáka, než se po dvacáté vracet jako velký hrdina z rodiny Jediů.