Recenze hry: The Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay
Vydavatel: Starbreeze Studios/Sierra
Rok vydání: 2005
Recenzent: Cybermage
Platforma: PC
HW požadavky: CPU 1,8 GHz, 256 MB RAM, 64 MB grafická karta, Windows 2000/XP
Celkový
verdikt
Váš
verdikt
0
Po ledové pláni se prohání skučící vítr. Tímto nebezpečným místem kráčí vysoká svalnatá postava, oči skryté za speciálními brýlemi, v každé ruce dlouhý nůž. Přestože u sebe nemá žádnou střelnou zbraň, je i v tuto chvíli jedním z nejnebezpečnějších lidí v celé galaxii. Je to Richard B. Riddick, uprchlý zločinec, na jehož hlavu byla vypsaná obrovská odměna a který právě vzpomíná na útěk z nejvíce střežené věznice ve známém vesmíru zvané Butcher Bay.
Riddick EFBB je naprosto unikátní kombinace FPS střílečky, stealth akce stylu Thiefa, bojovky z vlastního pohledu a adventury. Vznikl v dílně společnosti Starbreeze Studios, autorů her Enclave, Knights of the Temple nebo momentálně vyvíjeného The Darkness. Hra je zasazena do světa „Riddick universe“, který asi znáte z filmů Pitch Black (Černočerná tma), Chronicles of Riddick (Riddick: Kronika temna) a Chronicles of Riddick: Dark Fury (Riddick: Temná hrozba).
Po zajetí lovcem hlav Johnesem cestujete na palubě vesmírné lodi směřující k již zmíněné věznici Butcher Bay. V geniálně zakomponovaném tutoriálu (nechci se rozepisovat víc, abych vám nezkazil jedno z četných a velice hezkých překvapení) se dozvídáte vše potřebné o plížení, střelbě, šplhání a ručkování po žebřících (v takové momenty se hra přepíná do third person pohledu) a všech ostatních potřebných úkonech. Váš úkol? Nic „jednoduššího“ než utéct z Butcher Bay… Ačkoli se velká část hry odehrává přímo v Butcher Bay, podíváte se do rozličných míst, ať už se jedná o komplex cel, doly, skladiště, ubikace strážných, hangáry, přistávací plochy, řídící centra nebo podzemní labyrint. Celá hra je neuvěřitelně variabilní. Komunikujete se spoluvězni i se strážemi, účastníte se vězeňských zápasů holýma rukama ve speciálním ringu, utíkáte do dalších a dalších částí věznice, plížíte se, kradete zbraně, bojujete - občas dokonce v kokpitu jednoho ze dvou typů bojového robota. Máte k dispozici slušné množství zbraní - bodlo, šroubovák, tyč, pistole, omračující pistole, brokovnice, útočná puška (která není vždy použitelná, neboť často bývá zakódovaná na DNA jejího majitele), rotační kulomet a granáty. Mimo to autoři kladli velký důraz na boj holýma rukama, takže máte možnost zasazovat čtyři různé typy úderů. Kromě klasických záležitostí jako háky, zvedák a kryt můžete nic netušícímu nepříteli, kterému se připlížíte do zad, jedním trhnutím zlomit vaz či ho probodnout. Při boji tváří v tvář s ozbrojeným oponentem mu lze také vytrhnout zbraň a následně ji použít proti němu. Můžete dokonce zabít nepřítele tak, že na něj při visu na žebříku skočíte. Omráčeným nepřátelům pak dupnutím zlomíte vaz. No, byl bych nerad, aby celá záležitost vyzněla zbytečně brutálně, jde mi jen o ilustraci neuvěřitelné variability boje.
Riddick nedisponuje téměř žádným HUDem, stav munice zobrazuje číselně LED display na zbraních (pro nepozorné je znázorněný i při výběru zbraně, který ovšem rychle mizí, aby nerušil ve výhledu) a zdraví je znázorněné pomocí několika čtverečků, které Vám nepřátelé postupně ubírají (pokud Vám neuberou celý čtvereček, tak se Vám za chvíli doplní), zdraví si pak musíte doplňovat u speciálních medicínských zařízení. Začínáte se čtyřmi čtverečky a několikrát za hru je možné nechat si u speciálních přístrojů zvýšit jejich maximální počet.
Nepřátelé jsou velmi rozmanití, ať už se jedná o spoluvězně (každý má své jméno a vizáž) nebo o strážné. Strážní bývají ozbrojení pistolemi, brokovnicemi nebo útočnými puškami, mají oblečené uniformy nebo skafandr, občas také potkáte strážného v kokpitu robota. Bojovat budete rovněž s rozličnými mutanty, zvířaty nebo roboty. Další vychytávkou jsou souboje s bossy, u kterých je mimo střílení také potřeba trochu přemýšlet. Hlavní hrdina disponuje i speciálním módem vidění, který pomáhá především při plížících pasážích. Poté, co hru dohrajete, otevře se vám tzv. Commentary mode, ve kterém na speciálních místech autoři prostřednictvím mluveného slova, artworků, screenshotů nebo videa vysvětlují principy tvorby Riddicka stejně jako jeho úskalí a finesy. V celé hře je roztroušeno kolem šedesáti krabiček od cigaret s nestandardními varovnými nápisy („Díky kouření budete vypadat jako větší drsňáci“ atd.), jejichž sběrem odemykáte v menu další bonusový materiál.
Riddick má jen velmi málo chybiček. Asi na dvou místech se nepřátelé objevují pořád dokola, to však není zas taková tragédie. Možná mohla být ještě maličko lepší střelba, ale jedná se spíš o pocitovou záležitost. Hra mohla být také celkově o něco delší, pak by ale autoři asi byli nuceni recyklovat nápady a to by určitě narušilo celkově skvělý dojem. Žádné vážné výtky z hlediska hratelnosti mě nenapadají, snad jen že hra jako mix několika žánrů nemusí sednout každému, ani FPS část není standardní „vejdu do místnosti a pokosím čtyři chlapíky“, což je na druhou stranu jen dobře.
Hru pohání engine vlastní výroby, nikoli engine ze hry Doom 3 (o čemž kolovaly na internetu různé zvěsti) a jeho upravená verze je nyní použitá ve vznikajícím projektu The Darkness. Ačkoli je hra dnes stará asi dva a půl roku, grafika vypadá pořád neuvěřitelně dobře (v době vydání také žádná hra nevypadala lépe). Hodně povedené je dynamické stínování, které v plížících pasážích dělá divy. Nepřátelé v brněních jsou úžasně high-tech, spoluvězni jsou zjizvení a zavilí. Někomu jen nemusí sednout trochu umělý vzhled kůže lidí (což je také jeden z důvodů záměny enginu za engine z Dooma 3, který má podobnou vlastnost). To je však jen otázka individuálního pohledu na věc, nikoli chyba hry. Co bych rozhodně doporučil, je nenastavit si Pixel Shadery 2.0++, z nějakého důvodu je v nich chyba a hra má místy nízký framerate i na poměrně silných sestavách. Při nastavení Pixel Shaderů na 2.0 vypadá Riddick stejně naprosto famózně.
Hudba koresponduje s tím, co již bylo představeno ve filmech a jedná se o naprostou špičku. Dabing hlavního hrdiny si vzal na starost osobně Vin Diesel, který jej ve výše zmíněných filmech představuje. Jeho hluboký a extrémně charismatický hlas se opravdu jen tak neslyší a jedná se o naprosto unikátní zážitek.
Atmosféra hry je díky grafice, hudbě a celkově hernímu zážitku naprosto skvělá, v některých pasážích jenom víceméně komunikujete a řešíte, co uděláte dál, v jiných se můžete proplížit, omráčit strážné nebo se prostě prostřílet.
Jediný patch, který na Riddicka vyšel je verze 1.1. Opravuje pár chyb technického rázu, které se ve hře vyskytly. Po jeho aplikaci jsem se nesetkal s žádnými technickými problémy.
Hrál jsem už hodně FPS, ale Riddick je spolu s Far Cry naprostá špička. Unikátní kombinace herních žánrů (z nichž největší díl patří FPS), stále špičková grafika, neuvěřitelná variabilita a atmosféra, vynikající A.I., Commentary mode a bonusy z něj dělají ojedinělý zážitek. Tuto hru ve svém žánru hned tak něco nepřekoná.